مطالب زیبا در مورد شب یلدا 96|نقاشی در مورد شب چله 97

یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است. این جشن مراسمی آریایی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می کرده اند. یلدا روز تولد میترا یا مهر است. این جشن به اندازه زمانی که مردم فصول را تعیین کردند کهن است.برای در امان بودن از خطر اهریمن، در این شب همه دور هم جمع می شدند و با برافروختن آتش از خورشید طلب برکت می کردند.

آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری آن، آینده گویی می کنند.جشن شب یلدا جشنی است که از ۷ هزارسال پیش تاکنون در میان ایرانیان برگزار می شود. یکی از آیین های شب یلدا در ایران، تفال با دیوان حافظ است. مردم دیوان اشعار لسان الغیب را با نیت بهروزی و شادکامی می گشایند و فال دل خویش را از او طلب می کنند.در برخی دیگر از جاهای ایران نیز شاهنامه خوانی رواج دارد.

بازگویی خاطرات و قصه گویی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نیز یکی از مواردی است که یلدا را برای خانواده ایرانی دلپذیرتر می کند. اما همه اینها ترفندهایی است تا خانواده ها گرد یکدیگر آیند و بلندترین شب سال را با شادی و خرسندی به سپیده برسانند.در سراسر ایران زمین، جایی را نمی یابید که خوردن هندوانه در شب یلدا جزء آداب و شیوه آن نباشد.

در جاهای گوناگون ایران، گونه های تنقلات و خوراکی ها به تبع ژیرامون و شیوه زندگی مردم منطقه بهره برده می شود اما هندوانه میوه ای است که هیچ گاه از قلم نمی افتد، زیرا شمار زیادی به این باورند که اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند در سراسر چله بزرگ و کوچک یعنی زمستانی که در پیش دارند سرما و بیماری بر آنها غلبه نخواهد کرد.

انشا درباره ی صدای باران

وقتی ترانه ی دلپذیر باران درگوش هایم جاری می شود ،وقتی ناله ابر را می شنوم به رویاها پرواز می کنم. چشمانم را می بیند، پیچک هایی که در دل وروح انسان بی روح می پیچد ودل سرد او را پر از مهر ومحبت می کند.

 

نغمه های چک چک باران را که با هماهنگی خود را بر سرزمین سرد می اندازند وچه زیباست ابرهای تیره ای که از حسادت خود را روبه روی ماه درخشان گرفته است ودر جاده های عشق جلوه نمایی می کنند.

 

وقتی قطره های باران را به دور دست ها می برد، جایی که دور از دغدغه های روز ماست. صدای باران همانند صدای گیتار است که وقتی شروع به نواختن می کند باید تا انتها بنوازد تا تمام هستی را از خواب غفلت وسر درگمی بیدار بیدار کند، مانند آن روزی که وقتی امام حسین(ع) بارانی از سخنان خود را جاری کرد و باعث بیداری اسلام شد.

 

هنگامی که ابروآسمان وباران وترانه های آن دست به دست داداند تا دنیایی را بیدارکنند. صدای باران مرا به یاد شعر کودکی هایم می اندازد که در دوران ابتدایی با همکلاسی هایم زمزمه می کردیم.

تحقیق در مورد اصفهان96|تحقیق درباره جاهای دیدنی اصفهان

صفهان یک نیمهء جهان است و این در زبان فارسی بازتابی است که بازدید کنندگان آن در دوران عظمت و شکوهی که تا به امروز باقی است از شگفتی برآورده اند ، اصفهان همانند رم و لنینگراد یکی از بزرگترین شهرهای جهان است و آن به تنهایی شایستگی لازم را دارد که یک شماره به آن اختصاص یابد . با افزایش سریع جمعیت و حاکمیت زندگی ماشینی ، شهراصفهان نیز در پنجاه سال گذشته هم گام با دیگر تحولات سیاسی و اجتماعی چنان تغییر کرده است که به درستی می توان گفت که اصفهانی که حتی دربیست سال پیش توصیف می شد با اصفهان امروز از بسیاری جهات متفاوت است . کتابهایی که اصفهان را به روایت تصویر نشان می دهند تحول و تغییر اصفهـــــان را گویا تـــر از هــرنوشته ای به تصویر کشیده اند . صرفنظر از کتاب ارنست هولسترآلمانی کتاب ((اصفهان موزهء همیشه زنده)) اثر رضا نور بختیار ، تهران ۱۹۹۳ ، که نخستین کتابی بود که با خصوصیات ویژه ای تنها با تصاویر منتشر شد و شماری از کسانی که پیش از ۵۰ سال در اصفهان و در کنار آثار تاریخی آن با توجه و عنایت خاص به آن آثار زندگی کرده بودند اعتراف کردند که کتاب مذکور مشاهده کنندگانش را به ژرفای بیشتری در درک زیبایی و ظرافت این شاهکارهای بدیع معماری و هنر می کشاند . انتشار کتاب مذکور و استقبال شایان توجهی که در میان مردم یافت موجب انتشار چند اثر مشابه به وسیله هنرمندان عکاس مشهور کشور دربارهء اصفهان شد . اکنون به اقتضای زمان و پیشرفت های سریع در توسعهء وسایل ارتباط جمعی الکترونیکی تهیه و انتشار لوحه های فشرده برای معرفی هر چه بهتر و آسان تر شهر اصفهان به صورت چند منظوره در دسترس است لیکن هر کسی در اقصی نقاط جهان انتظار دارد که بتواند اطللاعاتی را درباره شهر اصفهان با شهرت جهانی آن از طریق شبکه های جهانی کامپیوتری به دست آورد. هم اکنون چنین اطلاعاتی برای تمامی شهرهای اروپائی و آمریکایی و غالب شهرهای جهان در آسیا و آفریقا نیز به وسیله اینترنت قابل دسترسی است و حتی اطلاعـــــات مربوط به برخی از شهرهای کشورمان نیز به صورتی که در خارج از کشور تهیه و تنظیم شده است و افزون بر آن که پاسخ گوی نیاز کسانی که می خواهند بی آن که به اصفهان بیایند اطلاعات جامعی از آن داشته باشند ، نیست به بازدید کنندگان شهر نیز اطلاعات به روزی را ارائه نمی کند . در سایتی که ملاحظه می فرمائید سعی شده است که در تحقق اهداف شهرداری ، اصفهان به گونه ای دقیق معرفی شود و به بسیاری از پرسش های بازدید کنندگان و کسانی که اطلاعات جامعی را طالب اند همراه با تصاویر ونقشه ها اطلاعات جامعی داده شود .








تحقیق درباره ی بسم الله الرحمن الرحیم96|تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم امام خمینی



تحقیق درباره بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

قرآن کتاب مقدس و پر ارزشى است که محصول مغز بشر نیست، مجموعه اى از سخن الهى است که در مدت 23 سال بوسیله امین وحى خدا بر قلب نازنین پیشواى گرامى اسلام نازل گردید. کلمات نغز آن سایه روشنهائى حیرت انگیز است که بلنداى معانى و فصاحت آن از اوج تصور هر خردمند بالاتر است، به حدى که با آن که پانزده قرن است فریاد تحدى و مبارزه طلبى آن در جهان طنین انداز است، جهانیان در برابر این دعوت آن سر در گریبان حیرت فرو برده اند و در مقابل جلال و عظمت بیکران آن مات و مبهوت مانده اند. معانى ظریف آن چون پرتو آینه لرزان و از دسترس ‍ اندیشه گریزان است ولى وقتى در دلى افتاد تا ناپدیدترین زوایاى روان او نفوذ کرده و آن را دربست مجذوب خود مى سازد. تعالیم و رهنمودهاى آن شعله هاى فروزانى از نور الهى است که در طى سالهاى زیاد بر جهان دانش ‍ گرمى و نور پاشیده و بشر هر اندازه در جاده علم به پیش مى رود و از اسرار پیچیده جهان خلقت پرده بر مى دارد چهره پر فروغش درخشان تر و حقیقتش نمودارتر مى شود. با این همه از همان روز نخست که این کلمات از حنجره پاک محمد (صلى الله علیه وآله وسلّم ) در زیر سقف نیلگون آسمان جزیرة العرب طنین انداخت و گوش دلها را به خود متوجه ساخت، اهریمنانى انسان نما که نشر و گسترش آن را مخالف منافع شیطانى خود مى پنداشتند بیکار ننشستند و به تلاشهاى مذبوحانه اى دست زدند، نغمه هاى ناموزونى ساز کردند سحر آشکارش خواندند،اساطیر الاولینش گفتند، خیالات پریشانش پنداشتند،افتراء به خدا دانستند و چون از این راه به مقصود خود نرسیدند به معارضه با آن برخاستند ولى جز رسوائى محصولى به بار نیاوردند. پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلّم ) تا زنده بود کمال مراقبت در حفظ و پاسدارى از دستاوردهاى آن را داشت و به مسلمین توصیه مى فرمود: به این ریسمان محکم الهى چنگ بزنید و خود را از چاه ضلالت برهانید. و در حدیثى که مسلم بین الفریقین است پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلّم ) فرمود: من دو چیز بزرگ و گرانبها در در میان شما مى گذارم اگر به این دو چنگ زده و متمسک شوید هرگز گمراه نخواهید شد و قطعا نجات مى یابید، و این دو یکى قرآن و دیگرى اهل بیت من است .

این تحقیق سعی دارد که به بررسی یکی از مهمترین آیات قران بپردازد، آیه ای که هر سوره( به جز سوره توبه) با آن آغاز می شود: بسم الله الرحمن الرحیم
گرچه هر چه گفته اند و بگوییم و بگویند، قطره ای بیش نیست از دریای معرفت ازلی چرا که معروف است على (علیه السلام) از سر شب تا به صبح براى ابن عباس از تفسیر بسم الله سخن مى گفت ، صبح شد در حالى که از تفسیر با بسم الله فراتر نرفته بود.









تحقیق در مورد فسیل96|تحقیق فسیل پنجم ابتدایی





فسیل- سنگواره-آثار بجا مانده از گیاهان یا جانورانی است که زمانی روی کره ی زمین می زیسته اند. فسیلها در سنگهای رسوبی یافت می شوند. در بعضی از سنگهای رسوبی اجساد کامل جانوران محفوظ مانده است؛ به عنوان مثال ، ماموتهای پرپشمی در خاک یخ زده سیبری یافت شده است که در عصر یخبندان می زیسته اند. این قبیل فسیلها بسیار کمیابند. استخوانها و نقش قسمتهای دیگر بدن جانوران ، بیشتر یافت می شود.


برای تشکیل فسیل ، باید جانور یا گیاه به سرعت در لایه های رسوبی مدفون شود. این عمل معمولاً در بستر رودخانه ها، دریاچه ها، دریاها صورت می گیرد. در چنین موقعیتی اندامهای نرم گیاه یا جانور به زودی می پوسد و فقط قسمت های سخت ، مانند صدف یا استخوانها باقی می ماند. این قسمتها در داخل رسوبات به هم فشرده می شوند و در نهایت بخشی از سنگهای رسوبی را تشکیل می دهند.هنگامی که آب به داخل این سنگ ها نفوذ می کند ، غالباً اجزای سخت بدن مدفون شده ، در آن حل می شود و حفره ها یا قالبهایی به شکل اصلی برجای می ماند .

گاه ، آب درقالبها مقداری موّاد معدنی باقی می گذارد و به این ترتیب(قالب سنگواره) به وجود می آید . تنه درختان سنگ شده در اصل از چوب بوده ، ولی هر یک از سلّولهای کوچک آنها توسّط کانیهاجایگزین شده وچوب به تدریج به سنگ تبدیل شده است . درخت سنگی ، معمولاً کپیه دقیق اصل است و در آن حتّی حلقه های چوب نیز دیده می شود .

 

زغال سنگ از بقایای گیاهانی که در جنگلهای باتلاقی می روییده اند درست شده است . قطعات زغال سنگ غالباً حاوی نقشه ها و اثرات زیبایی از برگ و شاخه این گیاهان است . جای پانیز می تواند فسیل شود .

وقتی جانوری روی  زمین رسی حرکت کند جای پای آن روی گل باقی می ماند . حرارت خورشید گل را می پزد و قالب رد پا سفت می شود . آنگاه گل توسّط لایه ای از رسوبات جدید مدفون می شود و لایه های بعدی برآن فشار می آورد و گل به سنگ رسوبی تبدیل می شود .

 میلیونها سال بعد ، وقتی سنگ های رسی فرسوده شوند و کنار روند ، ردپا ها دوباره پدیدار می شود.


به طورکلی فسیل ها به دو گروه تقسیم شده اند :

1-فسیل های اندامی

2-فسیل های اثری

منظور از فسیل های اندامی ، بقایای حقیقی موجودات زنده می باشند که در حالات بسیار مساعد شکل آن ها با شکل موجودزنده اصلی اوّلیّه کاملاً تطبیق می کند و تغییر زیادی درآن صورت نگرفته است . امّا فسیل های اثری علاءم غیر مستقیم حیات هستند که توسّط موجودات برجای گذاشته شده اند .

جای پا های دایناسور ، از خزیدن تریلوبیت ها و سایر شواهد فرآیندهای حیات همچون فضولات و مدفوعات که به فسیل در آمده اند همگی جزء فسیل های اثری محسوب می گردند .


گروه تلگرامی همفکری شرط بندی بت باز

https://t.me/Group_Hamfekrie

گروه همفکری بت زن

https://t.me/GoroheHamfekriBetZan

گپ چت تبانی همفکری وشرطبندی فوتبال

https://t.me/FootballonTVs

گروه گپ همفکری والیبال، تنیس، بسکتبال، فوتبال

https://t.me/Group_Hamfekri_Bet